måndag 10 september 2012

2 böcker, 1 3 på 3

Det här med bloggandet går verkligen upp och ner. Jag vill egentligen att det ska vara mer upp än ner men tyvärr är jag en väldigt bekväm, på gränsen till lat, varelse som helt enkelt inte få rtummen ur och gör det. Därför är det ofta ganska långt mellan mina inlägg. Så nu vet ni det!

Men nu är jag här och ska därför passa på att skriva om lite böcker jag läst. Först ut är Dagar Utan Hunger av Delphine De Vigan. Det är en bok som sekwa gett ut och det är anledning nog att läsa den. Har sekwa gett ut en bok är den bra, så enkelt är det.

Den här boken handlar om Laure som är 19 år och allvarligt sjuk i anorexia. Hon har gått med på att läggas in på sjukhus för att gå upp i vikt, främst eftersom hon är så svag att hon trillar ihop när hon går och för att hon har så lite fett i kroppen att hon varken kan sitta eller ligga utan smärta. Men hon har bestämt sig att enbart gå upp så mycket i vikt att hon får tillbaka krafterna och kan fortsätta svälta sig. Men något händer på kliniken och vi som läsare får följa hennes långsamma väg mot ett hälsosammare liv.

De Vigan är själv anorektiker (med ätstörningar är det inte så att man blir frisk, utan mer sommed ett beroende nästan, att det bara ligger vilande och under kontroll resten av livet) och delar av boken är säkert självupplevda. I alla fall är det tydligt att författarinan vet vad hon skriver om eftersom många av de känslor och tankar som beskrivs är mycket svåra att förstå och förklara för någon som inte varit i det. Det är en stark bok, en naken bok och en bok som berör. Som läsare får vi verkligen komma nära Laure och se hennes innersta tankar och känslor. Det är snyggt, det är starkt och det är bra! 4 av 5 och 7 av 10. Det här var dessutom en av mina 3 på 3. Känns gött att den redan är avklarad!

Dessutom har jag gjort något så ovanligt som betat av en bok på min världsomläsning! Boken hette Annie John och är skriven av Jamaica Kincaid från Antigua. Jag har inte helt bestämt mig för om Antigua och Baruba räknas här, lite trixigt med kvalificeringen av ett land, men det får jag återkomma till, nu är det boken det handlar om.

Det är en liten nätt bok som handlar om Annie John och hennes uppväxt på Antigua. Vi får följa henne i glimtar från när hon var liten och lite mer kontinuerligt när hon är 12 år och uppåt tills hon drar vidare för att skriva sin egen historia. Boken handlar om klyftan som blir mellan vissa mödrar och döttrar i tonåren och hur det radikalt förändrar så myclet. Annie hade en väldigt nära och kärleksfull relation med sin mor men när hon blir större byts den snabbt ut mot något helt annat. Det förändrar allt för Annie, värs värld rämnar runt om kring henne. Det får konsekvenser som sprider sig som ringar på vattnet och som en dag leder till det oundvikliga.

Det är väldigt intressant att läsa om hur livet på Antigua var för ca 50 år sedan. Det är också intressant att läsa om det komplexa förhållande Annie har till sin mor och hur det har format och fortsätter forma henne. Jag tycker det var ganska trevlig läsning om än inte livsomvälvande. 3 av 5 och 5 av 10.

Antigua är så litet att det inte ens syns på kartan... Men läst är det ändå!
Jag hade tänkt skriva om lite annat smått och gott men nu pallar jag faktiskt inte skriva mer. Ni får nöja er med det här och om det jag tänkt skriva v ar viktigt lär jag ju ta upp det i något annat inlägg. På återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar