torsdag 1 december 2011

December


Så är den äntligen här, december månad! Som jag har väntat! Jag älskar december. Hela månaden går man bara runt och väntar och längtar och myser. Snart snart är det dags... Snart snart kommer dagen som är hela meningen med resten av året, dagen jag längtat efter sedan september. Det är så mysigt att samlas hela familjen, äta på tok för mycket mat, lyssna på julmusik, prata, skratta, äta ännu mer, göra allt som traditionerna bjuder, äta ännu mer, visa sin kärlek och uppskattning till varandra genom väl uttänkta presenter, äta lite till, mysa, äta, leka någon småtramsig lek, för omväxlings skull äta lite, klämma lite på paketen, stoppa lite näring i munnen, leka och pyssla med sina paket, käka lite mat, åka hem och sova, lyckligt medveten om att juldagen endast innebär total slappning i alla dess former! Lovely!!!!

Idag kom äntligen min Kate Rusby-julskiva. Som jag har väntat! De var tydligen tvungna att beställa den från leverantören och det tog sin lilla tid. Men nu är den här och just nu sjunger Kates mjuka stämma fram sina tolkningar på kända och okända julsånger. Jag är väldigt förtjust i Kate Rusby.

Livet Börjar På Fredag, den rumänska boken jag läste förut, är slut. Den var trevlig, inte som alla andra böcker. Men jag får inte riktigt grepp om den... Dels så känns det som om en hel del trådar fortfarande hänger lösa och dels så är jag inte helt säker på vad meningen med boken är. Den är mysig och ger en bild av Rumäninen 1897, vilket jag inte kan säga att jag hade innan. Men det blir aldrig mer än så. Den lyfter aldrig riktigt. Det kan förklara varför slutet inte kändes riktigt som ett slut. Eftersom den aldrig lyfte är det ju inte så konstigt att det inte blev något av landningen heller... Men trevlig läsning trotts allt. 2 av 5 och 4 av 10. Det kan låta lågt men det är en bok som är svår att betygsätta!

Jag har även hunnit lyssna igenom Martina Haags senaste bok Glada Hälsningar Från Missångerträsk. Den är precis så ytlig och tramsig som hennes andra böcker men jag älskar det ändå! Jag tycker det är roligt och mysigt. Inte djupt och tungt och det krävs ingenting av mig som läsare. Den är förutsägbar och osannolik och ganska fjantig, men jag gillar det ändå. Det är roligt! Dessutom är Martina Haag en väldigt duktig uppläsare, boken får ett rejält uppsving av det tror jag! Så det blir en stark 3a av 5 och en svag 6a av 10!

Nu håller jag på med Vindens Skugga. Jag har inte riktigt kommit in i den än, men den kan nog visa sig vara trevlig läsning!

PS. Årets julkalender verkar mysig, spana in den på http://www.svtplay.se/ DS.

PS2. Ikväll blir det IKEAs julbord med Spandex. Ska bli väldigt trevligt, återkommer om hur det smakade...;-) DS2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar