lördag 24 mars 2012

Typan

Japan är nu slut. Det tog ett tag, men mest för att jag inte har läst särskilt mycket i veckan, har tittat på film istället... Men nu är boken slut i alla fall. Jag läste en novellsamling med 5 noveller om musik och skymning av Kazuo Ishiguro som heter Nocturner. Det är en vacker och finstämd samling noveller som berör musik och kärlek på ett fint sätt. Mysig läsning men inget extraordinärt. Svag 3a av 5 och 4 av 10.

Eftersom det gått lite segt för mig att läsa den här veckan passade jag på att läsa lite Tyskland så här på mogonkvisten! (För er är kanske kvart i två inte morgon men jag tillät mig själv att sova tills jag vaknade idag och jag vaknade inte förns kvart i tolv, så då är ju kvart i två morgon.;-)) Det blev en kort liten saga av Johann Wolfgang von Goethe som, lämpligt nog, heter Sagan. Vad den egentlgien hanldar om får varje läsare själv bestämma men några av ingredienserna är två irrbloss, en krävande flod, en svag jätte, en färjkarl, en man med en gudomlig lykta och en vacker lilja... Det var inte otrevlig läsning men om den had evarit längre vet jag inte om jag hade orkat mycket mer. Men nu var det en kort liten saga som slank ner ganska lätt. Det kommer mer Tyskland längre fram men det får ändå bli den här som blir mitt bidrag till världsomseglingen. Betyg 2 av 5, 3 av 10.

I veckan har jag börjat att titta igenom alla Harry Potter-filmerna, jag har sett de första fem. Trevlig tittning tycker jag, lagom spännande, hyfsat välgjort och fantasieggande. Så nu blir det film nr. 6!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar