söndag 4 mars 2012

Hejsan hoppsan!

Vasaloppssöndag, det är en härlig söndag! Ställde klockan på halv åtta för att få vara med från början. Tyvärr fick jag gå vid elva för då började det i kyrkan men jag smet upp igen efter en stund för att se upplösningen. Och det blev spännande. Otroligt att det, efter 9 mils åkning, bara skiljer ett par fjutiga centimeter! Jag hejade visserligen på Jerry Arhlin men Jörgen Brink var min anrahandsfavorit så jag blev glad ändå. Och det är alltid skoj när segern går till en svensk!
Så sjukt coolt!
Någon gång skulle jag vilja åka vasaloppet. Fast jag ska nog börja med att prova kortvasan ller tjejvasan eller något sånt, känns lite dumt att kötta på med den långa direkt. Kanske något att klura på till nästa års vasalopp...

I min resa genom världen har det inte gått jättemycket framåt. Jag började på en bok från Egypten men kände mig otroligt oengagerad och osugen på den så jag la ner den faktiskt. Säger inte att jag inte kommer ta upp den igen men just nu är den inte aktuell.

Istället har jag läst lite bokrealitteratur. Först ut var Min Mamma Är Död av Claes Britton. Det är en verklighetsskildring och handlar om hur Claes mamma blir sjuk och dör i cancer och hur Claes handskas med det. Den börjar ganska lovande, man får vara med när under hela sjukdomstiden men sedan vet jag inte riktig tvad som hände. Ungefär halvvägs in i boken dör mamman och sedan vet jag inte ritkigt vad tanken med boken är. Britton intervjuar en kvinna som jobbar med dödsjuka människor och hur deras syn på döden ser ut. Vi får också veta att det tog långtid fr Britton att acceptera sorgen. Men det kändes bara märkligt att boken, som skulle handla om hans mamma och hennes sjukdom och död, istället handlade om andras,och hans egen, syn på död. Men den var intressant och berörde i alla fall till viss del. Betyg en svag 3a av 5, 4 av 10.
Onödig fakta: Det är Claes riktiga mamma som syns på bilden. Det är en bild på sista gånge hon badade. Sorgligt men vackert!
Därefter läste jag Vi i Villa av Hans Koppel.(Många svenska böcker i rad nu, men det fanns mycket av den varan på bokrean, det är därför.) Jag har läst en annan bok av Hans Koppel (vilket är den pseudonym som Petter Lidbeck använder när han skriver vuxenromaner), Kungens födelsedag hette den, och jag gillade hans sarkastiska och lite småpolitiska sätt att skriva på. Den här boken handlar om Anders, en typisk medelsvensson som bor i villa och tävlar med alla grannar om att ha det finast, har vovve och en vacker fru och fin dotter, spelar innebandy och vänsterprasslar. Dock är det inte bara frid och fröjd då de andra barnen i området och skolan bestämmer sig för att mobba Anders dotter Anna. Andrs bestämmer sig för att ta saken i egna händer... Jag gillar boken. Den skildrar den tragiskt gråa tristess som vissa kallar vardagen, det sandlådebeteende som så ofta infinner sig i svenssonområden och hur långt en förälder är villig att gå för sitt barn. Den är kanske inte brilliant men den är absolut bra. 3 av 5, 5 av 5.

Nu är jag dock igång igen med min världsomläsning. Jag läser en novellsamling av Alice Munro, alltså befinner jag mig i Kanada. Visserligen är några av mina favoritböcker, de om Anne På Grönkulla, skrivna av en kanadick, Lucy Maud Montgomery, men jag tyckte att jag skulle läsa nya böcker så långt det är möjligt på denna resa alltså blev det Alice Munro istället. Och efter en novell gillar jag det, får se om jag känner likadant efter 5.

nu ska jag äta något, sen ladda inför sänggång eftersom det är en tidig morgon imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar