onsdag 29 februari 2012

Iran och Polen

Oj då, nu var det längesen det hände något här. Det ska bli bättring, jag lovar.

Min resa genom Iran blev lång, onödigt lång, speciellt eftersom jag inte uppskattade den alls. Boken jag läste heter Möter Dig I Larnaca och är skriven av Azar Mahlouijan.

För att ni ska slippa att läsa boken själva ska jag här lite kort berätta boken för er:
Hehe, mer intetsägande färg än nästan-inte-alls-ljus-rosa finns nog inte!
Vi börjar i Stockholm där någon hälsar på någon annans grav. Sedan färdas vi 20 år tillbaks i tiden, till Larnaca. Där hänger vi med en mamma och en kusin som väntar på en son/kusin. Under tiden tittar de på vad Larnaca har att erbjuda, handlar mat och äter. Dessutom stöter de hela tiden ihop med en man som de träffade på flyget, han är överallt, alltid, och de är inte misstänksama, bara vänliga. Sedan kommer sonen äntligen från Sverige och under ett par dagar äter de och annat man gör på semestern men de stöter aldrig på mannen från flyget. När de går hem från en restaurang blir sonen skjuten i huvudet av någon och kusinen i bröstet. Sedan färdas vi 20 år framåt i tiden, till Stockholm. Där träffar vi Rosa, sonens dotter. Hon vill veta varför pappa mördades och av vem. Hon tar med sig sin pojkvän och åker till Larnaca och, till sin, men inte min, får inte reda på någonting av vikt. Till saken hör också att sonen är politiskt aktiv och har flytt Iran pga det. Sedan åker Rosa och pojkvänen hem, går på en iransk konsert, träffar Rosas pappas bästa vän, blir hembjudna till dem och blir goda vänner med dem. Rosa bestämmer sig för att åka till Iran. Åker till Iran, bor hos kusinen som var på Larnaca, får träffa sin farmor, pratar massor om vad som hände i Larnaca och om sin pappa, är med i en politisk manifestation/protest i tunnelbanan och tror att hon kommer undan med det. När hon ska åka hem blir hon stoppad i tullen, förhörd av två män i ett rum och, efter inte allt för lång tid, släppt så att hon kan åka hem igen. The End.

Det stod att det skulle vara en politisk thriller men en mer ospännande bok vet jag inte om jag läst. Den var tråkig, förutsägbar, halvtaskigt skriven, långsam i ordet värsta bemärkelse, onödig och väldigt ytligt politisk. Jag gillade det INTE!!!!! Det bästa med boken var nog att den var kort, vilket inte innebar att den gick snabbt att läsa eftersom den var så tråkigt, och att den tog slut! Betyg 1 av 5 och 1 av 10 för lite bättre än en nolla är det trots allt!

Sedan skulle jag börja läsa något annat men en liten bok kom emellan. Denna lilla bok heter Livet För Nybörjare och är skriven av Slawomir Mrozek. Mrozek är en polsk nästintill nationallskald som ofta varit uppe som förslag till nobelpriset i literatur.

Boken består av ett gäng olika satiriska, bisarra och humoristiska noveller Det är en fantastiskt rolig bok. Den gav mig både tankeställare och aha-upplevelser. Den ser på världen genom en mörk lins men utan att för den skull bli deprimerande och hemsk. Det är helt enkelt en bok jag verkligen gillar! Betyg 4 av 5 och 7 av 10!
En bra bok får en tydligare färg!
För övrigt flyter livet på. Spandex är äntligen hemma från Egypten, så nu har jag någon att umgås med, lovet är tyvärr slut och våren är i antågande. Det flyter på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar