lördag 4 februari 2012

Libyen

Sakta men säkert...
Libyen; är en stat i Nordafrika. Med en areal omfattande nästan 1,8 miljoner kvadratkilometer, varav 90 procent är öken, är Libyen Afrikas fjärde största land till ytan och det sextonde största i världen. Huvudstaden Tripoli hyser 1,7 miljoner av Libyens 5,7 miljoner invånare. De tre traditionella delarna av landet är Tripolitanien, Fezzanöknen och Cyrenaika. Libyen har den fjärde högsta bruttonationalproduktenn per capita i Afrika efter Seychellerna, Botswana och Sydafrika. Detta beror till stor del på dess stora petroleumreserver och ringa folkmängd
Så var min resa genom det oroliga Libyen över. Jag är väldigt glad att det endast var en litterär genomresa, speciellt eftersom resan skedde i slutet av 70-talet, en väldigt turbulent tid i Libyens historia.

Boken jag läst heter Ingen I Världen av Hisham Matar. Det är en delvis självbiografisk bok om en pojke i Libyen som inte riktigt förstår allt som pågår runt omkring honom. Hans bästa väns pappa blir bortförd av säkerhetspolisen och efter det är pojkens, som i boken heter Suleiman, liv helt förändrat och inget är sig sedan likt.

Väldigt härlig framsida!
Det är en bra bok som berör. Dels är det otroligt skrämmande hur långt en människa kan gå för att få makt och sedan behålla det. Den totala kontroll som hela landet befinner sig under och hur så många människor inte vågar annat än att böja sig och finna sig i sin nya, näst intill outhärdliga, situation. Det är också intressant att se det ur en nioårings synvinkel. Han förstå inte allt som händer och tar en hel del dumma beslut. Hans längtan efter att bli sedd, älskad och uppmärksammad överskinner allt annat i hans liv och fråntar honom det lilla förnuft han faktiskt innehar. Bitvis blir jag riktigt arg på ungen! Han är elak och naiv och farlig för allmänheten, men ändå förstår jag honom. Han vill vara till lags och bli omtyckt av alla, som så många andra nioåringar.

Flaggan som Muammar al-Gaddafi instiftade.
Tyvärr tar boken slut ganska abrupt. Den får ingen direkt avslutning och 15 år svabbas över ganska snabbt och rätt var det är är boken slut. Men trots det tycker jag det är en bra och läsvärd bok som ger inblick i en militärisk diktatur och hur det påverkar vardagslivet. Betyg 3 av 5 och 7 av 10.

Flaggan som Libyen hade innan Gaddafi och som verkar vara den flagga de ska ha nu, efter Gaddafi.
Nu är jag alldeles för sugen på Frankrike för att kunna låta bli att åka dit. Alltså blir nästa bok Vi Ses På Place De La Sorbonne.

Idag har jag löst mitt första melodikryss! Det gick faktiskt riktigt bra. Inte alls så svårt som det kunde ha varit. Det gör jag nog om vid bågot tillfälle! Igår klarade jag dessutom Vem Där? på På Spåret innan de i burarna tog det, vilket är en bedrift för det är snorsvårt! Vuxenpoängen raslar in...

Egentligen borde jag städa, men jag är mer sugen på att läsa! Det blir kanske lite av varje...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar