söndag 5 februari 2012

Island


Island; är en republik omfattande ön med samma namn samt därtill hörande mindre öar. Island ligger i norra Atlanten mellan Grönland och de Brittiska öarna, precis söder om norra polcirkeln. Trots detta läge har landet ett mildare vinterklimat än norra Sverige eftersom milda vattenströmmar förs förbi ön av nordatlantiska driften. Island betraktas allmänt som världens äldsta ännu aktiva demokrati. Det isländska parlamentet har sina rötter i det ting som hölls år 930 i Tingvalla.

Det var aldrig meningen att Island skulle ta slut så snabbt men jag försov mig imorse och gick därför inte till kyrkan och det gav mig en massa tid över. Och tid över spenderas helst till läsning. Så därför tog Islandsresan slut nästan lika snabbt som den började...

Boken heter Sommarljus och är skriven av Jón Kalman Stefánsson. Det är en roman men man skulle också kunna kalla det en novellsamling för på sätt och vis är det det det är. Handlingen utspelar sig i en liten by med 400 invånare ca 2 timmars bilfärd från Reykjavik. Vem som berättar får vi som läsare aldrig veta, bara att det är någon som bor i byn. Boken är uppbyggd som små noveller eller berättelser ur bylivet som hör ihop mer eller mindre.

Det är en välskriven även om den ibland blir lite "svensk". (Om du inte förstår vad jag menar läs det här) Vissa "noveller" berör inte medans andra berör väldigt mycket. (Min favorit är den sista!) Det är en ganska blandad kompott men jag gillar den. Den ger en viss inblick i det stilla och smått deprimerande livet i en liten by på Island och det är ganska trevligt. Jag ger den en väldigt stark 2 av 5 och svag 5 av 10.

För övrigt har jag inte gjort mycket idag. Läst, tittat på vinterstudion, filosoferat. Inte mycket men ändå tidskonsumerande. Men nu ska jag titta på Den Övervakade Skolan och sedan Frozen Planet om jag hinner. Imorgon börjar jag tidigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar