lördag 4 februari 2012

Viva la France


Frankrike; (formellt Republiken Frankrike) är en republik i Västeuropa. Frankrike består även av fem län (departement) utanför Europa: Franska Guyana, ögruppen Guadeloupe och ön Martinique i Västindien samt öarna Réunion och Mayotte öster om Madagaskar. Dessa departement är en integrerad del av Republiken Frankrike och utgör därför även en del av EU. Därutöver förekommer ett antal territorier med varierande status i förhållande till Frankrike. Frankrikes europeiska fastlandsdel brukar sägas ha sex kanter, tre kuster och tre landgränser, och benämns därför ofta "l'hexagone", hexagonen. Med sina 82 miljoner internationella turistankomster 2007 är Frankrike världens populäraste turistdestination.

Ojsan, en till bok slank visst ner idag. Jag anade att Frankrike skulle bli en snabbvisit. Det är lite tråkigt eftersom jag verkligen gillar Frankrike, men är det bra går det snabbt!
Boken hette Vi Ses På Place de la Sorbonne och är skriven av Justine Lévy. Den handlar om en ung kvinna som sitter på ett café och, som så ofta annars, väntar på sin mamma. De har stämt träff klockan 11 men Louise, som den unga kvinnan heter, får sitta och vänta hela dagen. Medans hon väntar tänker hon på sin mamma och vad hon betytt för sin dotter, deras gemmensamma minnen, både trevliga och otrevliga sådana. Under dagens gång bearbetar hon sin något traumatiska uppväxt.

De är bra på att göra lockande framsidor på [sekwa].
Det är Justine Lévys debut och jag måste säga att jag är imponerad! Än en gång lyckas en fransyska med det som så många svenskar misslyckas med. Boken är skriven med djup, annorlunda meningsupbyggnader, många "ord" och med en poetisk underton utan att den blir otillgänglig eller pretentiös, vilket tyvärr väldigt många av de svenska böckerna blir. Det finns helt enkelt en anledning till att jag är svagare för franska författare än svenska. Det här inte dne bästa bok jag läst men den är bra, djup, vacker, smärtsam och välskriven. En njutning! Den får en stark 3 av 5 och 7 av 10!
Måste erkänna att jag sitter och lyssnar på melodifestivalen i bakgrunden. Det är inte särskilt bra musik, programledare, humor eller upplägg men det är svårt att låta bli eftersom det inte finns så mycket annat att lyssna/titta på. Dessutom är det ganska bra att veta vad som händer i melodifestivalen när man jobbar med lågstadieelever. (Appropå melodifestivalen, första låten som gick vidare till final var faktiskt en riktigt bra partylåt men SH*T vilka minipattar, de var i princip inte där! Gick typ innåt. Ni som känner mig väl vet att det är sånt jag tänker på.) Men ack, det är inte bra. Men snart, å snart, börjar Sherlock igen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar