söndag 12 februari 2012

Indien

Indien; officiellt Republiken Indien, är en förbundsrepublik i södra Asien. Det är det sjunde största landet till ytan, det näst folkrikaste landet och den mest folkrika demokratin i världen. Indien kallas ofta för "världens största demokrati".

Så är jag då klar med Indien. Anledningen att det tagi ganska lång tid är inte för att det var en dålig bok utan för att jag inte orkat eller hft särskilt mycket tid att läsa. Då tar det lite längre tid.

Det är alltså inte den här Vishnu som boken handlar om...
Boken jag läste hette Vishnus Död och är skriven av Manil Suri. Historien kretsar kring Vishnu, en gammal suput, som ligger för döden på sin avsats i en trappuppgång i Bombay. Trappuppgången styrs av två hindusa familjer, eller rättare sagt fruarna i familjerna, och ingen av dem vill betala för varken ambulans, doktor eller sjukhuskostnader för stackars Vishnu. Ingen annan i trappuppgången vågar ta något beslut heller så Vishnu tynar skata bort medans de andrs liv flyter på. Vi läsare får lära känna flera personer i huset och får veta vad de gått igenom och var de befinner sig i livet. Även Vishnu får vi lär känna genom de minnen han går igenom men även genom de drömska, utomkroppsliga upplevelser han erfar i slutet av sitt liv.

Det är en underhållande bok som ger ett intryck av ett ganska delat Indien. Din religon är viktig, liksom din kasttillhörighet. Muslimer står väldigt lågt i kurs och hinduer är högst. Samtidigt så lyckas de leva i symbios med varandra och upprätthåller hela tiden den ömtåliga balans de lyckats bygga upp. Det kanske är så här det är i Indien, det kanske itne är så här i Indien, men författaren får det hela att verka ganska trovärdigt.
Det är, om du frågar mig, en väldigt vacker utsida på boken!

Betyg: 3 av 5 och 4 av 10.

I övrigt har jag haft en trevlig helg. Fredagkväll spenderades hos Spandex, vi tittade på På Spåret och spelade Ticket To Ride. Lördag åkte jag hem till systra mi och hennes familj och hade vin och spelkväll, väldigt trevligt! Och idag har jag varit i kyrkan och kuskat rundor i Helsingborg. En helg nästan helt i min smak, runtkuskandet var kanske lite onödigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar