måndag 16 juli 2012

Vad hände?

Jag vet inte. Det är svaret på frågan som titeln på detta inlägg ställer. Jag vet inte varför det dröjt så förbenat länge mellan inläggen den senaste tiden. Jag tror inte ens jag har någon vettig ursäkt. Därför kommer jag inte snickra ihop någon utan bara erkänna att jag inte vet...

Men nu är jag tillbaka, och förhoppningsvis med besked. Sedan jag skrev senast har det hänt en hel del! Vi har fått sommarjobb, jag här läst en del böcker, köpt en del böcker, blivit friskare, blivit sjukare igen, jobbat på två olika jobb, varit i fjollträsk på möhippa och en massa, massa mer. Men jag tänker inte ens försöka skriva om allt här utan bara skriva kort om de böcker jag avverkat på min värlsdomläsning och kanske om någon annan bok också, det visar sig.


Jag har avverkat Kina. Valet föll på Kortfattad Engelsk Kinesisk Ordbok För Älskande av Xiaolu Guo. Den handlar om en kinesisk ung kvinna som kommer till London för att lära sig engelska under ett år. Hon känner sig väldigt ensam och vilsen i denna nya värld hon befinner sig i och det är säkert en anledning till att hon faller så total för en äldre man. Efter en väldigt kort tid flyttar hon ihop med honom och boken handlar om deras korta och mycket speciella kärekshistoria.

Boken är inte skriven på korrekt engelska utan så som en kinesisk ung kvinna som just lärt sig engelska skulle skriva. Jag läste boken på svenska men översättningen är sp klart inte heller den korrekt. Detta ger ett djup till boken som annars hade varit ganska trivia och ytlig. Den får en svag 3 av 5 och 5 av 10.

Dessutom har jag läst En BLomma i Afrikas Öken av Waris Dirie. Det är en bok jag läst innan men som jag nu läst igen eftersom Waris är född i Somalia och jag kommer ihåg boken som bra. Dock blev inte omläsningen riktigt lika fångande och bra som jag hoppats men det är ett intressant ämne och verklighetsbaserat är trevligt. Betyg svag 3 av 5 och 4 av 10.

jag har läst en del andra böcker också, bland annat Honungsbiets Hemliga Liv. Jag har sett filmen innan och gillade så mina förväntningar på boken var ganska höga. Tyvärr möttes de inte helt. Det är inte en dålig bok, tvärt om, men filmen är, trott eller ej, bättre. Men jag gillar den ändå! 3,5 av 5 och en stark 6 av 10.

Jag har läst fler böcker men det här är de böcker jag kommer ihåg just nu. Nu ska jag återgå till min sjukbädd. (Japp, jag är tillbaka i den med en hosta från en annan värld och huvudvärk som inte är att leka med) Vi hörs igen snart hoppas jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar