lördag 14 april 2012

Två flugor i en smäll

Som ni alla vet håller jag på med en världeruntomläsning. Vad ni kanske inte vet är att jag planerar att även läsa en bok från varje nobelprisvinnare. De har ju vunnit av en anledning. När jag var i Skottland smygstartade jag lite genom att läsa J.M. Coetzee. Han är inte den första nobelpristagaren jag läser men han får nog ändå bli den första officiella i min strävan efter att läsa dem alla.

Boken jag läste heter Disgrace och är alltså skriven av J.M. Coetzee. Den handlar om en historiaprofessor som har ett förhållande med en student och därför blir avstängd från universitetet. Han flyttar då hem till sin dotter ute i buschen på obestämd tid. Allt är frid och fröjd tills det en dag dyker upp två män och en ung pojke på gården...

Det är en intressant bok som behandlar många svåra ämnen. Apartheid, omvänd apartheid, moral, kärlek, lust, förlåtelse. En hel rada olika ämnen helt enkelt. Det är inte alltid helt lätttillgängligt eller enkelt att läsa men det är givande och intressant. Jag gillar det, men jag älskar det inte. En svag 3 av 5 och 5 av 10.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar