fredag 20 januari 2012

Dag 9 England


England: är en riksdel (eller constituent country) i Storbritannien. Av de fyra riksdelarna är England den största både geografiskt och befolkningsmässigt (med 53 % av ytan och 84 % av befolkningen). De övriga delarna är Skottland, Wales och Nordirland.
Ordet "England" kommer från fornengelskans Engla-lond, vilket betyder "anglernas land" (engelska Land of the Angles).
England utgör tillsammans med Wales ett gemensamt juridiskt och administrativt system och därför ses England och Wales i vissa sammanhang som en enhet.
Som alla kan se, England är inte samma som Skottland!
Så har min resa genom England nått sitt slut. Jag skulle gå och lägga mig igårkväll men tänkte att jag först skulle läsa lite i min bok och vips så var den, efter många tårar, slut!

Boken heter When God Was a Rabbit och är skriven av Sarah Winman. Detta är Sarahs debutroman, vanligtvis arbetar hon som skådespelare, och OJ vilken debut!

Det är historia om kärlek och dess olika ansikten. Kärlek mellan bror och syster, dotter och mamma, mellan vänner. Helt enkelt en hel massa olika kärlek. Huvudpersonen och berättare är Eleanor. Eleanor är en ganska tillbakadragen och ensam person. Hennes fasta punkt i livet är hennes storebror Joe. Han är den som vet ALLT om henne och som förstår hennes alla konstigheter.
Fullständigt oemotståndlig utsida!
Boken börjar när Elly, som hon kallas, och Joe är barn och fortsätter sedan nästan 20 år senare när de är vuxna allihop.

Det är en väldigt vacker och smärtsam historia. Den är inte uppbyggd så som berättelser ofta är, med en tydlig story line, utan lunkar bara på med itt eget tempo. Många tunga ämnen behandlas, men man känner sig aldrig besvärad som läsare. På något sätt lyckas Winman bemöta allt med en nästan bekymmersfri inställning, en nostalgisk och matter-of-factly ton går genom hela historien men fortfarande med respekt för berättelsen och händelserna. Det är helt enkelt en trevlig, intressant och bra bok som jag tycker du ska läsa! Dock inget för morsan, det är en del homosexualitet i boken och morsan kan inte hantera sånt! Boken får en svag 4 av 5 och en 6 av 10.

Knappt hade den boken tagit slut förrän jag kastade mig vidare till nästa land. Landet som jag nu befinner mig i är, som jag förvarnade om, USA. Boken heter The Particular Sadness of Lemon Cake. Ser verkligen fram emot den!

Så härlgit melankolisk!
Igår råkade jag, och ja, jag råkade verkligen, för det var alls inte meningen, köpa hem ett gäng böcker. Flera av dem har författare från spännande länder som jag gladeligen ska kryssa från min världsresa när jag kommer så långt. Så även om jag verkligen inte skulle köpa böcker var det ju inte helt bortkastat eftersom de ingår i min resa!

Annars är jag hemma och återhämtar mig, försöker bli frisk, det är så tråkigt att vara sjuk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar