lördag 14 januari 2012

Norge

Norge: formellt Konungariket Norge (norska, bolkmål: Kongeriket Norge, nynorska: Kongeriket Noreg), är en konstitutionell monarki i norra Europaa, väster om Sverigee på Skandinaviska halvön. Förutom Sverige har Norge landgräns mot Ryssland och Finland i de nordligaste delarna. De närbelägna öarna Svalbard, Björnön och Jan Mayen står under norskt självstyre och betraktas som en del av kungadömet, medan Bouvetön i södra Atlanten och Peter I:s ö i södra Stilla havet är underordnade Norge men inte räknas som en del av riket. Norge har även gjort anspråk på Dronning Maud Land i Antarktis. (källa wikipedia.se)

Detta är då landet som jag varit i de senaste dagarna. Jag valde att börja min resa genom världens länder här, dels eftersom det är nära hem och dels eftersom jag hade en bok från Norge hemma som jag inte läst än.;-)

Boken jag läst heter Den Som Fruktar Vargen och är skriven av Karin Fossum. Det handlar om en ung, sinnessjuk man som rymmer från en sluten anstalt bara för att ett par dagar senare bli sedd av en ung pojke på glid på gård där ett hemskt mord begåtts. Konrad Sejer heter polisen som ska utreda fallet, men nästa dag sker de ett väpnat rån med gisslantagande och plötsligt blir det hela mycket mer komplicerat...

Jag är, som ni kanske redan förstått, inte ett jättestort fan av deckare. Jag läser dem ibland men det är aldrig mitt förstahandsval. När jag läser böcker vill jag inte på förhand veta varför boken är skriven, men med en deckare är det ganska tydligt, boken är skriven för att en mordgåta ska lösas. Men, med det sagt, så innebär det inte att deckare är dåliga, de har bara inte fått mig helt fast än. I det här fallet blev jag först lite besviken och sedan glatt överraskad. Den började väldigt segt och kom liksom inte igång, men sen satte den fart och då ville jag inte släppa! Det var inte ett förutsägbart slut, personerna var inte stereotyper och det kändes inte allt för otroligt. Dessutom var det ett ganska trevligt avbrott mot böcker jag brukar läsa. Jag tror rent av att jag ska börja läsa lite deckare, bara för att bryta av och läsa lite annorlunda böcker ibland. Betyg: 3/5, 5/10.

Nu ska jag resa vidare till nästa land... Frågan är vilket det blir? Det lutar åt antingen USA eller England... Har två böcker som jag glömt bort att jag hade som jag är väldigt sugen på... Den ena heter The Particular Sadness Of Lemon Cake och den andra heter When God Was A Rabbit. Men, men, det får bli ett senare problem för nu har jag en OTROLIGT smutsig lägenhet som behöver lite uppmärksamhet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar