måndag 9 januari 2012

Snö

Chic Lit i all ära, men det är så mycket trevligare med riktig fransk litteratur! Chic Liten jag höll på med är slut i alla fall. Den hette Tjugotalsflickan och var skriven av Sophie Kinsella.

Den är till att börja med som chic lit är mest, lättsmält, förutsägbart och ganska tråkigt. Och som jag sagt innan är jag inte ett stort fan av Sophie Kinsella. Men den utvecklade sig i alla fall åt rätt håll. Jag fick mig ett par skratt och den underhöll mig så pass att jag ville fortsätta med den. 3/5 och 4/10.

(Ett snabbt litet mellanspel bara. Nyss, när jag tittade ut genom fönstret, föll snön i vackra vita flingor från himmeln! Att något så litet kan göra en så glad!)

Efter den blev det lite mer substans med En Ovärdig Dotter av Justine LÊvy. En ganska tung, fransk bok om en dotter som blir gravid ungefär samtidigt som hennes mamma sakta men säkert påbörjar en smärtsam resa mot döden.

Den är inte upplyftande, men vacker och välskriven. Jag gillade den! 3,5/5, 5/10.

Imorgon börjar jag jobba på riktigt... Inget jag ser fram emot direkt men samtidigt ska det bli skönt att komma igång. Idag smygstartade jag lite med ett personalmöte, men imorgon är det på riktigt. Börjar redan klockan halv sju... Men det är sovmorgon för vissa dagar börar jag klockan 06.00. Det kommer bli saftigt, men det bringar även lite klirr till kassan och det behövs alltid!

Härom natten, när jag inte kunde sova, läste jag lite i min Tranströmer-samling. Och han kan verkligen skriva! En dag ska jag lägga upp några av hans dikter så ni förstår vad jag menar!

Nu ska jag äta!
Over and out!


Ps. Som ni kanske märkt har jag satt etiketter på mina inlägg. Säg till om det är något som saknas! Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar