söndag 10 april 2011

Söndag...

När man är arbetslös är den ena dagen den andra precis lik och det är väldigt svårt att hålla isär dagarna. Jag håller koll på veckan genom onsdagarna och söndagarna. Onsdagar = cellgrupp, söndagar = kyrka. Idag var det alltså kyrka.
Det är dagarna som går som är dagarna i ditt liv. Det är de dagarna som räknas som dagar...

Vi hade besök i kyrkan idag av Markuskyrkan, en husförsamling som startade för 2,5 år sedan tror jag. Intressant och uppfriskande med lite "nytt blod". 

Men när vi kom hem så fortsatte jag min gärning från gårdagen. Idag stod tvättning, vikning, strykning och damsugning på schemat. Sista tvätten är i maskinen och allt annat är vikt och strykt och golvet är damsugit. Detta betyder att min kropp, som är mer än nådigt mör sedan gårdagen, ännu inte fått sin välförtjänta vila. Jag har en sådan extrem träningsvärk i ungefär 80% av alla mina muskler. As we speak så stramar det i axlar och skulderblad och rygg och nacke och handleder och...... Ja, jag kanske inte behöver räkna upp varje kroppsdel och muskel, jag tror ni förstår ändå. Men lika glad för det är jag. Det känns skönt att vara på gång! Ett litet steg för mänskligheten men ett stort steg för Celie.

Men, det var inte det här jag skulle skriva om egentligen. Jag skulle skriva om sport... Det är nämligen så att jag, i princip, är en sport-allätare. Jag kan titta på nästan all sport och se det vackra och spännande i den. Jag har dock ett par undantag som jag endast kollar på när det gäller stora mästerskap. Hockey är ett av dem. (Och med stora mästerskap så räknas INTE hockey-VM in eftersom det spelas varje år.) Bandy, det på is, tittar jag mycket ogärna på. Innebandy är också något jag inte gärna tittar på. Basket har jag inte haft så många tillfällen att titta på så det är jag ganska likgiltig till. Men bandy, på is eller utan is, är inget de burkar visa på bästa sändningstid på tv så det är inte så svårt att undvika dessa sporter. 

En kanske inte så lyckad korsning.
Hockey däremot. Det känns som om de visar hockey på alla tider på dygnet under nästan halva året. Det är april nu, nog borde de ha hunnit färdigt med hockey vid det här laget. Men nej, de ska ha slutspel och what not. Hade de åtminstone haft bäst av tre eller max fem matcher så hade vi som inte är så stora på hockey i alla fall sett slutet på eländet, men nej, de har bäst av sju. SJU! Var det de första ojämna tal de kom på eller? Varför sju?! Det tar ju aldrig slut... För att vara ett väldigt hängivet sport-fan så är jag väldigt anti-hockey.

 En annan intressant sak angående sport är att alla bara antar att det är hockey eller fotboll som gäller. Om jag säger att jag inte gillar hockey så antas det direkt att jag gillar fotboll och att fotboll är "min sport". Varför är det så? Det finns ju massor av människor som gillar både ock. Och det finns nog ÄNNU fler människor som inte gillar något av det. Det är ett ganska konstigt beteende.
På den tiden tyckte jag de var vrålsnygga. De har åldrats väl, kan man väl säga.

Jag ska dock erkänna att mitt stora sportintresse föddes under fotbolls-EM 2000. Av någon anledning så blev jag och min kära syster Julle alldeles frälsta av de fagra unga männen som sprang runt på planen och försökte (men tyvärr, allt för ofta, missade) få bollen i mål. Visserligen hade vi alltid tittat p lilla sportspegeln men nu blev det liksom allvar. Vi spenderade många härliga sommarkvällar ute på vår STORA gräsmatta och kickade med en plastboll. Hon var oftast Ljungberg och jag var, konstigt nog, Osmanovski. Visserligen var Larsson redan då vår riktiga hjälte, men antagligen insåg vi redan då att vi var låååångt ifrån så bra att vi fick kalla oss Larsson. Man måst förtjäna den titeln. Det var ett, minst sagt, mediokert EM för Sveriges del. Men det förde med sig en positiv sak. En sportfåne var född i Celie!
Jag kan knappt titta på dessa ringar utan att bli tårögd. OS, denna magiska underhållning!

Sedan dess har jag suttit klistrad vid tv:n under varje olympiskt spel, vinter som sommar, och de flesta olika EM och VM i de flesta sporter.(Inte hockey då, som tidigare stated.) Just nu har jag blivit golf-frälst. US Masters är otroligt trevligt att titta på och förvånansvärt spännande. Så, eftersom jag är en sportfåne ska jag nu gå och njuta av gamla sporthjältar som tävlar mot varandra i Mästarnas Mästare.

2 kommentarer:

  1. Du är för söt! Du kommer ju ner JÄTTEsnart! Och här har jag skrivit så mycket skit att du nog ska kunna hålla till godo tills fredag.;-P

    SvaraRadera