fredag 15 april 2011

Vår och andra härligheter

Igår var jag ännu en gång upptagen hela dagen. Väldigt trevligt att faktiskt göra något för en gångs skull. Igår hjälpte jag än en gång Malin med en påskvandring, denna gången med 7or istället. Och vi var ganska mycket grymmare mot dem än mot F-1orna. 7orna fick känna på hur det var att vara Jesus under hans fyra sista dagar.Vi slog dem inte på riktigt och spottet var inte riktigt spott men det visste inte de eftersom de hade förbundna ögon. Blev väldigt lyckat.
Riktigt så här illa gick det inte för någon, så ni behöver inte vara oroliga!

Var där till halv två typ och skulle vara i kyrkan vid fem så det var inte lönt att åka hem. så jag åkte till mitt andra hem istället. Rätt gissat, biblioteket. lämnade tillbaka lite böcker, hittade lika många nya att låna och slog mig sedan ner med en morotskaka och cola för att läsa i caféet. 

Jag är en människa som, när jag läser eller tittar på film eller lyssnar på musik eller något annat kulturellt, bär mina känslor på utsidan så att säga. Jag blir väldigt lätt påverkad och engagerad av böcker t.ex. och jag kan inte påverka mina reaktioner. Så även om jag sitter på en buss eller, som i det här fallet, på bibliotekets café (som, for your information, är svindyrt!) så kan jag inte hjälpa om jag gråter eller pratar högt eller blir arg eller något liknande. Igår läste jag den mest spännande biten av boken och kunde inte sitta still! Jag hoppade rundor och pratade med boken och blev arg och rädd och ack, jag vet inte allt. Tror människor runt omkring fick lite underhållning. Och jag njöt, så då är väl alla lyckliga!;-)
Helsingborgs Stadsbibliotek. Kanske inte det vackraste att titta på utifrån men ack så mycket härligt det finns på insidan. Guds Gåva till Helsingborgarna!

Sedan bar det iväg till kyrkan för övning med vår lilla kvartett! (Jag vet att jag skrev kvintett för någon dag sen men jag menade kvartett, så ni vet!) Det var jätteroligt att få spela tillsammans med någon igen och det lät väldigt bra. Kom till Ramlösa Kyrkan den 24e så får ni höra på vacker musik! 

Dock upptäckte vi att jag fått hem fel stämmor att transponera. Eller, fel och fel, inte de Alex tänkt. Så nu har jag de andra två stämmorna hemma att transponera också. Är klar med en stämma, så nu har jag bara en kvar. Men jag blev så stel i nacken så det är därför jag sitter här nu, för att pausa lite.
Riktigt så här många är vi inte än, och vi låter inte riktigt lika bra, men det är tanken som räknas!

Efter övningen gick jag upp till Dany the dogs lägenhet, min blivande (lägenhet alltså, Dany  är Bettans blivande!;-)), och hängde med Bettan i ett par timmar. Mätte lite, kollade runt i skåp och lådor och sedan slog vi oss ner och kollade olika buketter och annat till Bettan och Danys bröllop. Så en väldigt trevlig kväll!

Men nu sitter jag här och tanken var att jag skulle recensera Room för er. Vet inte om ni orkar läsa en recension efter ett så här långt inlägg. Men vi gör så här. Ni som inte orkar läsa mer, ni kan skippa resten av inlägget med gott samvete för det är ändå bara om boken. ni andra, häng med.

Boken heter alltså Room och är skriven av Emma Donoghue.(På svenska heter den Inlåsta vilket jag tycker är en ovanligt dålig titel. Smygläste lite i den svenska översättningen på biblioteket och den var inget vidare. Glad att jag läste den på originalspråket!) Den handlar om en mamma och hennes son som lever sitt liv i ett rum som är 11 x 11 feet, väldigt litet alltså. Bokens berättarröst är Jack, den 5 åriga sonen, och han berättar för oss precis vad han tänker och känner.

Vad mamma heter får vi aldrig veta, enligt Jack heter hon bara Ma. För oss som läser är det oroligt att ett barn klara av att bo på en sådan liten yta med allt vad det innebär, men Jack är förr inuti detta rum och vet inget annat. Hans mamma har inte haft hjärta att berätta för honom att det han ser på tv:n faktiskt är på riktigt och att det finns andra människor i världen. Jack tror att världen består av honom själv, hans mamma och Old Nick, mannen som låst in Jacks mamma i det lilla rummet sju år tidigare och som kommer varje kväll klockan nio för att ta det han tycker han har rätt till. I rummet finns allt de behöver, toa, vask, säng, tv, garderob, bord, stolar, matta, kyl, spis, frys, termostat etc. Men ingen kan leva i ett litet rummet endast ett takfönster för alltid. Så, när Jack fyllt 5 börjar Ma planera för deras flykt...

 Det här är en, enligt mig, otroligt bra bok! Sättet den är skriven på, med en 5 årings grammatik, är först lite svårt att förstå men ju mer man läser desto vänjer man sig. Det är ett genidrag från Donoghue att skriva den så. Hade den varit skriven som en alldeles vanlig bok med en utomstående berättarröst hade det inte varit en lika stark och berörande bok. Nu tar man den verkligen till sig och man förstår verkligen den lille pojkens känslor och tankar. 
Den här kvinnan har verkligen fantasi! Kanske skulle läsa någon annan av hennes böcker...

Även om jag visste hela tiden att det är en skönlitterär bok som inte var verklighetsbaserad blev jag ändå väldigt upprörd vid vissa tillfällen. Efter min lässtund på biblioteket tog jag bussen till kyrkan och under hela färden satt jag och var riktigt upprörd och arg att det finns människor som Old Nick och att de får göra så mot pojkar som Jack. Jag visste att det inte var verklighet men det gick inte att slå det ifrån sig helt utan vidare. Fortfarande kan jag känna mig lite upprörd och arg att det får gå till så här. För även om just den här historien inte är sann så har det ju, tyvärr, den senaste tiden visats att det faktiskt finns människor som fötts och vuxit upp i miljöer som den Jack beskriver. De vet inget annat men det gör vi och att beröva människor på deras frihet OCH barndom på det sättet är barbariskt!!!

Men det är en välskriven och bra bok som väcker starka känslor! Jag rekomenderar den varmt! Betyg då? Hmm... 4/5 tycker jag är lämpligt betyg, en stark 4a. Av 10 får den en stark 8,s kanske till och med 9, den är uppe och nosar men inte riktigt ändå. Men jag tycker att det är en bok man ska läsa!

  • Fnissarnas hämnd/ Roddy Doyle - 3/5 , 6,5/10 
  • Lark Rise to Candelford/ Flora Thompson - 3/5 , 5/10
  • Den Röda Soffan/ Michèle Lesbre - 3/5 , 5,5/10
  • Konsten Att Tala Med En Änkling/ Jonathan Tropper - 4/5 , 8/10
  • Room / Emma Donoghue - 4/5 , 8,5/10 
Nu ska jag gå och fortsätta transponera!  

2 kommentarer:

  1. Det är en del fel och så i den här texten och bilderna är inte perfekt placerade men det är för att jag inte kunde förhandsgranska och spara. Så ni får stå ut! Inte mer med det!

    SvaraRadera
  2. Jaa, det var en riktigt mysig kväll! Får göra om det snart igen :)
    Hmm, ännu en bok jag ska skriva på min läsa-den-när-jag-får-tid-lista!! Låter riktigt bra!

    SvaraRadera